Eneseareng »

Miks on raske vormis püsida?
[17. aprill 2010 | Kirjutas: Kaido | 9430 korda loetud | kokku kommentaare: 8]

Mõnikord arvatakse, et tervislik toitumine ja enda tervise eest hoolitsemine on ainult naiste mure. Siiski võib leida üle maailma väga palju professionaalseid meessoost nõustajaid ja treenereid, kes annavad inimestele nõu, kuidas saavutada head tervist, soovitud kaalu ning stabiilsust toitumises ja treeningutes.

Ma olen terve oma elu spordiga seotud olnud. Kuni keskkoolini tegelesin spordiga aktiivselt isegi võistlustasandil, kuid mida vanemaks ma sain, seda enam pidin hakkama spordile ja tervislikele eluviisidele lähenema teadlikkuse kaudu.

Minu lugu: 75 – 96 – 82 kg
Kui ma 17aastaselt kaalusin treeninguperioodil 75 kilogrammi, siis aasta pärast keskkooli lõpetamist – 19aastaselt – oli minu kaal kerkinud juba 96 kilo peale. Hämmastav, kas pole? Mis andis sellise kaalu lisandumise? Eelkõige auto kasutusse võtmine 18aastaselt, teiseks regulaarsest spordist loobumine ja lisaks valimatu toitumine, mida ma olin harrastanud juba alates lapsepõlvest. Kuna aga varasem rohke jalgsi liikumine ja 3–4 korda nädalas treenimine kulutas kaloreid nii palju, ei olnud mul iialgi varem olnud põhjust mõelda selle peale, kas mõni toit on minu jaoks kasulik või mitte. Kui ma olin 96kiloselt pidanud korduvalt riideid ära viskama ja märkasin peeglist ümaraks muutunud nägu, hakkasin enda käest küsima, miks ma seda teen.

Praegu kaalun ma stabiilselt 80–82 kilogrammi. Ma valetaksin iseendale, kui väidaksin, et ei pea selle nimel vaeva nägema. Mul on au kanda pärilikku õigust kiiresti kaalus juurde võtta, kui ma ei liigu piisavalt või kui valin oma menüü ainult maitse järgi. Ma olen teadlikult reguleerinud oma toitumist ja treeninguid viimased 12 aastat, kui ma 1998. aastal otsustasin 96 kilo pealt tagasi õigesse kaalu liikuda.

Miks on raske vormis püsida?
Õige kaalu saavutamine ja selles püsimine on tõeliselt suur mure paljude inimeste jaoks. Seda näitab nii ülekaaluliste inimeste hulk paljudes riikides (viimased uuringud näitavad selle trendi aktiivset kasvu ka Eestis) kui ka see, missugune äri on tervis. Tervisetoodetega teenitakse sõna otseses mõttes miljardeid dollareid alates kõikvõimalike kaalulangetusprogrammide müümisest, spordikeskuste rajamisest kuni internetipõhiste programmideni, mis kõik garanteerivad meile, et pärast selle toote soetamist oleme kaaluprobleemist elu lõpuni vabad ja meist saavad üleöö õigesti toitujad.

Aga see on müüt. See on täpselt samasugune müüt, nagu uskuda filmi “Saladus” vaadates, et kui ma soovin rikkaks saada, pean ainult positiivselt mõtlema ja miljonid tulevad koheselt minu juurde. Kahjuks on see hoopis keerulisem – nii rikkaks saada kui ka vormis püsida.

Mõlemad eesmärgid – rikkus ja hea vorm – saavad alguse meie peast, mitte välistest tingimustest ja võimalustest. Iga kord, kui me ostame endale uue programmi, mis lubab meile võtit õigesse kaalu, anname me oma väe ära millelegi, mida me usume meid õnnelikuks tegevat. Aga see ei ole võimalik. Ainuke viis kaalu langetada on kulutada rohkem kaloreid kui sisse süüa. Ja sa tead seda juba praegu! Sul ei ole vaja osta selle jaoks kalleid programme, et lasta endale üht ja sama sõnumit kümnel erineval viisil edastada. Sa ei peaks otsima võlurohtusid apteegist, vaid teadvustama, et kõige suurem võlurelv asub sinu enda peas – sinu alateadvuse jõud.

Vormis on raske püsida – vähem süüa ning rohkem treenida – seetõttu, et me oleme läbi alateadlike uskumuste ja harjumuste loonud endale elumustri, mida me ei suuda murda. Me oleme teatud mugavustsoonis, kus on hea olla, ning igasugune püüdlus sellest tsoonist väljuda tekitab meile stressi ja hingevalu.

Alateadvus – sinu kõige usaldusväärsem treener

Sageli arvavad inimesed, et nad on oma valikutes ja tegemistes vabad. Aga tegelikult oleme me oma alateadlike uskumuste ja harjumuste vangid, need juhivad meid igal sekundil. Just meie alateadlikud uskumused ja harjumused määravad selle, missugust elu me elame, kui palju raha me teenime ning missugune on meie füüsiline vorm ja kaal.

Meie alateadvuses on mehhanism, mida nimetatakse psühhoküberneetiliseks mehhanismiks (PKM). Hästi lihtsustatult võib seda käsitleda meie ohuvalvurina: iga kord, kui meie elu on ohus, saadab PKM meile signaali, mida meie tõlgendame ärevustunde või hirmuna. Me vajame PKMi selleks, et tõelise ohu korral elus püsida, kuid see töötab alati ka siis, kui meie elu ei ole ohus, vaid me oleme lihtsalt “sisenemas uuele territooriumile” – soovime teenida rohkem raha, soovime langetada kaalu, soovime leida uut suhet jpm. Ehk iga kord, kui me astume välja oma mugavustsoonist, paiskub meie verre vastav kemikaal, mida me tunnetame ebamugavustunde ja ärrituvusena, ning selle tunde lõpetamiseks liigume me oma mugavustsooni tagasi.

Just see toimub ka kaalu langetamise korral, milleks on vaja tervislikult toituda ja regulaarselt füüsiliselt liikuda. Kui sa oled harjunud eelnevad kümme aastat teatud viisil toituma ja trenni mitte tegema, on see just sinu mugavustsoon (PKMi jaoks turvatsoon). Kohe, kui sa püüad oma elus muutust läbi viia – näiteks hakata teistmoodi sööma –, tunned sa ennast ebamugavalt, hirmununa ja ohvrina. Kui sa lähed nüüd esimest korda näiteks treeningusaali või metsa alla jooksma, on sinu pea kogu aeg täis ideid, miks sa ei peaks siin olema ja kuidas see kõik ei aita sul sinu eesmärki saavutada. Kuid see toimub mitte seetõttu, et see oleks tõsi, vaid ainult seetõttu, et oled sisenenud sinu alateadvuse jaoks uuele territooriumile. Sinu keha karjub sulle: “Hallo, sa oled alati võinud valimatult süüa ja sa ei ole iialgi pidanud tegema kepikõndi – ja sa oled ilusti elus. Kas sa oled ikka KINDEL, et see, mis sa teed, on õige?!”

Positiivne on see, et psühhoküberneetiline mehhanism toimib täiesti neutraalselt. See vastab alati sinu alateadlikele uskumustele ja harjumustele, sõltumata sellest, kas need on sulle kasuks või hävinguks. Kui sa suudad oma uskumusi ja harjumusi muuta (teadlased ütlevad, et see võtab keskmiselt 30 päeva), hakkab PKM tööle vastupidiselt eespool toodud näitele. Kui varem oli sinu jaoks turvatsoon ebatervislik toitumine ja “diivanil lösutamine”, siis nüüd on normaalne tsoon tervislik toitumine ja regulaarne liikumine. Nüüd hakkab PKM sulle märku andma siis, kui oled sellest tsoonist väljumas – pistmas suhu kuuendat koogitükki või jättes vahele juba kolmandat treeningut.

Kuidas vormis püsida?

Üks kindlamaid viise muuta oma uskumusi ja harjumusi on teha seda läbi teadliku tegutsemise, küsides endalt: “Kellena ma ennast identifitseerin?”

Juhul kui sa identifitseerid ennast 15 kilo ülekaalus olevana, on just see informatsioon, mida sa hoiad alateadvuses. Juhul kui sa langetad teadliku otsuse, et sa kaalud 65 kilo (praegu näiteks kaalud 80 kilo), hakkad sa pisikeste sammudega oma alateadvust uues suunas programmeerima. Kui sa suudad ühel hetkel alateadliku programmi ära muuta, liigud edasi juba inertsist – sa valid automaatselt sünnipäevalaua taga välja head ja tervislikud palad ning tunned ennast jäiga ja loiuna, kui ei ole juba kolm päeva end füüsiliselt liigutanud.

Alljärgnevalt pakun välja viis ideed, mida ma ise teadlikult kasutan, et teha regulaarselt sporti ja toituda tervislikult:

1. Iga kord, kui ma satun kellegi poole “söömisorgiale”, küsin ma enne esimest suutäit: “Mis on minu jaoks tähtsam – kas hetkeline mõnu järgnevast kümnest minutist või pikaajaline mõnu heast tervisest?” Kumb kaalub kumma üles?

2. Kui ma mõnikord tunnen, et ei viitsi trenni minna, teadvustan endale, et see on ainult mõte – ei midagi muud kui virtuaalne nähtus. Ma tean ka sel hetkel, et tunnen ennast pärast trenni suurepäraselt, ning lihtsalt viskan selle ei-viitsi-tunde peast. Selle asemel tuletan ma meelde eelmist korda, kui mõnusa tundega pärast trenni saunalaval istusin.

3. Kui teed regulaarselt trenni, tasakaalustab sinu keha ise normaalse toitumise. See oli minu jaoks põnev avastus, et kui mul jääb trenn mingil põhjusel näiteks nädala jooksul vahele, kipun ma ka järele andma headele pakkumistele kogu aeg midagi “head” süüa. Kui ma aga teen regulaarselt trenni, samastan ennast alateadlikult sportliku inimesega ning see aitab mul mõelda tervislikke mõtteid ja süüa tervislikku toitu. Parim viis selle testimiseks on minna kohe pärast pooleteisetunnist trenni pitsabaari. Palju parema tunde tekitab kehas pärast trenni üks smuuti ja värske kanasalat.

4. Me ei ole masinad. Kui sa oled enda jaoks teatud regulaarsuse paika pannud, vali välja päev, mil sa näiteks sööd kõike. Üks päev ei tee mitte midagi, aga see võib olla hea emotsionaalne ankur ülejäänud ajal normaalne olla. Kui sa tunnedki mõni päev, et enam ei suuda, anna sellele järele. Söö, mida soovid ja palju jaksad. Aga mine kohe järgmisel päeval trenni ja taasta rütm ning võimalusel jäta vahele järgmine planeeritud kõigesöömisepäev.

5. Anna endale aru, et jõulud on ainult üks kord aastas. Meie keha ei vaja nii palju toitu, nagu me oleme sageli harjunud sööma. Tööta enda jaoks välja lihtne süsteem – näiteks söö alati ainult üks taldrikutäis, võta lõunaks ainult supp jms. Vähenda korraga söödavaid koguseid ja söö tihedamini. See on hea võimalus langetada kaalu, püsida vormis ja tunda ennast inimesena. Kui ei usu, tee katse, kus sööd õhtul väga raskesti ning palju, ja proovi siis hommikul pärast ärkamist teha joogat või lihtsalt võimlemist. Soorita sama katse ka viisil, et sööd õhtul tervislikult ja mõõdukalt (ära mine näljasena magama). Sinu keha räägib sinuga igal hetkel. Me peame vaid korraks kuulatama ja andma talle võimaluse meile öelda, mis on meile hea ja kasulik.

Artikkel meeldis? Soovi korral leiad siit lisalugemist ja vaatamist

Raamat
E-Raamat
E-Raamat
E-Raamat
E-Kursus
18. aprill 00:24 piki kirjutas:
Toitumise ja kaalu teemad on üsna keerulised. Mul on tõsiselt kahju inimestest, kes on kaaluga hädas ja kes isegi trenni tehes ning dieeditades eesmärgile ei jõua.
Ses mõttes olen nõus- järjepidev tegutsemine aitab selles vallas kõige paremini!
Ise olen pidevalt nn see-food-dietil, maakeeli söön kõike mida näen, aga ainult niipalju et kogu aeg oleks hea olla :) Isegi restoranis võin kalli prae pooleli jätta - ma ei maksa ju halva enesetunde, vaid hoopis naudingu eest.
Autoga ei sõida põhimõtteliselt ja ilusa ilmaga kui kole kiire pole, liigun ikka jala. Vat trenn on valus teema - no ei istu kohe, kuigi kunagi sai kergejõustikku tehtud...
18. aprill 11:41 Mart kirjutas:
See jalakäimise idee on super. Peab seda kuidagi rohkem oma ellu hakkama rakendama ...
18. aprill 14:57 Tartu tydruk kirjutas:
Olin kunagi tosiselt hädas ölesöömisega. See on kahtlemata psyholoogiline probleem, sul oleks justkui kinnisiidee. Sa kogu aeg motled toidu peale ja kui satud laua äärde siis ei suuda ennast kontrollida - sa sööd, ja sööd, ja sööd kuigi koht on ammu täis. Pärast seda on kehal raske olla , hingest rääkimata. Sest tunned kohutavaid syymekaid, et jälle et suutnud vastu panna ja soid yle. Ma arvan et sellel eluatapil mul oli madal enesehinnang. Ma piinlesin mitte liigse kaalu pärast(see ei olnud nii suur), vaid et ma ei suutnud ennast ohjata, see oli koige piinarikam. Ja siis yhel pärval ma ytlesin endale "Koik, nyyd aitab! Mis see olgu, Mina olen see kes otsustab kui palju ma söön, mitte mingi X-sisehääl voi hirm voi misiganes. Mina olen olukorra peremees, mina olen sellest Joust lihsalt yle ja koik!" Kui langetatad otsuse siis tekib hea tunne ja respekt enda vastu. Sellel hetkel enesehinnang on tousnud ja nyyd tuleb ainult jääda truuks oma otsusele. Ja kui sa oled truu, siis iga päevaga sinu enesehinnang kasvab ja sa tunned et Sina juhid oma elu, sina kontrollid protsessi kui palju ja mida sa sööd. See on hea tunne ja selle nimel tasub pingutada, rääkimata sellest et see annab sulle hea enesetunde ja välimuse.
Lihtsalt tuli meelede yks enda elu etapp ja motlesin siin jagada.
Olen samuti suur jalutuskäikude harrastaja ja tosiselt motlen loobuda autost. Kahjuks töö on seda sorti, et pean olema operatiivne ja voimeline kiiresti joudma kliendini. Aga kui hästi moelda annab viia autosoidud miinimumini.
Pyyan ikka Ise kontrolida oma elu.....
12. mai 01:55 Ky kirjutas:
Aga kuidas kaalus juurde võtta?
Tahaks jälle normaalse inimesena välja näha.
Lapsed teevad juba halvustavaid märkusi,öeldes kui
"rõvedalt" kõhn ma olen.
Minu jaoks on just see suureks probleemiks,et kaal
langeb,olenemata sellest,mida ja kui palju söön.
Tunnen ülekaalulistele kaasa nende mures,
kuid minusuguste probleemist räägitakse palju vähem.
Ent see võib olla hoopis tõsisem.
12. mai 10:58 Eve kirjutas:
Ma ise pole olnud kunagi ülekaaluline, kuid meeldib väga palju magusat süüa, kuid alati pärast söömist on unine olla, samas olen harjunud maiustama ja kui, siis ikka palju korraga. Nüüd teistel põhjustel (seljaga seoses) hakates trennis käima, olen tundma hakanud, et ma ei taha enam palju korraga ja ei taha üldse väga enam magusat, kisub ikka rohkem rohelise ja tervisliku toidu poole. Ja ma ei pea üldse enam ennast tagasi hoidma, vaid lihtsalt tunnen, et tahan tervislikumalt toituda ja söön ka vähem korraga.Trenn on jooga ja öeldakse, et jooga aitab meil paremini hakata mõistma ennast ja oma keha, vaimu ja meelt. Ise olen muutusi tajunud ja väga rahul.
26. mai 13:39 Mai kirjutas:
Kõik rikub ära suur mugavus.Ja laiskus."Täna ei lähe trenni, ilm on vastik, sajab ja jube pikka teed tuleb vastu tuult jala minna!"Olen oma peas tihti sellist jura kuulanud.Peale 25 eluaastat hakkasid kaaluprobleemid tekkima.Isu on eluaeg super hea olnud - ei tea mis kõik ära sööks!Kuid keha konstruktsioon on lühikeselihaseline (väike kasv) ja iga väikegi söödud lisakalor on ruttu näha.Püksinööp ei lähe kinni, raske on end liigutada jne. jne.Jah, olen eluaeg suur liha- ja magusasõber olnud.Aga loodus annab märku, et nii edasi ei saa ja tekkisid tervise häired, mis segasid tavapärst elu.Tuli midagi täielikult muuta.Niisiis, lõpetasin punase liha söömise, mis muudab mao keskkonna väga happeliseks tekitades kõrvetisi.Jäin vaid kanalihale.Ka kala ei söö enam (mered on nii saastunud).Hakkasin ka palju juur-ja köögivilja sööma.Alguses oli raske ja harjumatu, aga kuna tervis tuletas ikka aegajalt meelde, et uus elustiil on talle hea, siis sellest sai jõudu edasi minekuks.Nüüd olen vähendanud ka kanaliha söömist ühele korrale nädalas.Kõige selle söömismuutustele boonuseks on ka kehakaal kenasti langenud.Ta langeb vaikselt, siis seisab ehk n.ö. kohaneb ja langeb jälle tasapisi.Olen hakanud ka huvitavamalt ja mitmekesisemalt sööma.Ja oma kõrgest vererõhust sain ka lahti, mis tänu ülekaalule oli tekkinud.Teen ka joogat, meditatsiooni, ravivõimlemist (samuti seoses seljaprobleemidega) ning värskes õhus trenni.Jooga ja meditatsioon tasakaalustavad vaimu ja keha koostööd, õige toitumine ja trenn üldist tervislikku seisundit.
10. august 23:09 Epp kirjutas:
Mai, kas oleks võimalik Sinuga kuidgai otse kontakti saada? Mind huvitab väga Sinu toitumisharjumuste muutmine.
11. august 10:04 Kaido Pajumaa kirjutas:
Mai!
See on lihtsalt super, mis sa endaga teinud oled!

Kaido
Lisa oma kommentaar:
Sinu nimi:
Endise Eesti presidendi perenimi (kaslane):